Handel och annan kommersiell service
Det här förslaget till översiktsplan är ute på samråd mellan 22 januari och 16 april. Du kan tycka till om förslaget här.
I detta undertema berörs dels olika slags handel utifrån olika typer av och storlek på varor som säljs, dels olika slags kommersiell service som avser service och hantverk som riktar sig till allmänheten, exempelvis frisör, skomakare, kafé och restaurang, gym och annan friskvård. Handel- och servicetemat tas upp utifrån mer generella aspekter.
Mer specifika frågor berörs i efterföljande underteman dagligvaruhandel, detaljhandel och volymhandel. Partihandel räknas inte som handel utan som lagerverksamhet och behandlas i avsnittet om verksamhetsområden.
Planeringsinriktning
Handel och service ska antingen integreras med annan bebyggelse, eller lokaliseras till stadsdelscentrum, landsbygdens kärnor eller i city och de befintliga handelsområdena Marieberg och Boglundsängen.
Ställningstaganden
- Kommunen uppmuntrar till funktionsblandning av handel, service, bostäder och kontor.
- Örebro kommun prioriterar att handeln utvecklas i tre områden i staden utifrån respektive områdes särskilda förutsättningar; i city samt i de två större handelsområdena Marieberg och Boglundsängen.
- En utveckling av handel och service i city eftersträvas, liksom en mångfald i utbudet. Inriktningen är shopping, nöjen, service, kultur och upplevelser. Handeln i centrala Örebro ska koncentreras till citykärnan för att uppnå kommersiell täthet. Norrcitys och södercitys olika karaktärer bör utvecklas.
- Etablering av kommersiell service bör ske i stadsdelscentrum, mindre tätorter och nära kollektivtrafik och gång- och cykelstråk.
- Tillsammans och i dialog med fastighetsägare och näringsidkare ska kommunen verka för att skapa trivsamma publika platser i anslutning till handelsytor, och verka för att fastighetsägarna uppför handelsbyggnader och omgivande stadsmiljöer med hög arkitektonisk kvalitet.
- Vid befintliga och nya handelsplatser är säkerhet och tillgängligheten med gång-, cykel- och kollektivtrafik mycket angelägen. Det innebär att oskyddade trafikanter ska kunna nå entrépunkter på ett trafiksäkert, tryggt, bekvämt, tillgängligt och attraktivt sätt.

Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.