Gå till innehåll
Sök
meny

Handel och annan kommersiell service

Det här förslaget till översiktsplan är ute på samråd mellan 22 januari och 16 april. Du kan tycka till om förslaget här.

I detta undertema berörs dels olika slags handel utifrån olika typer av och storlek på varor som säljs, dels olika slags kommersiell service som avser service och hantverk som riktar sig till allmänheten, exempelvis frisör, skomakare, kafé och restaurang, gym och annan friskvård. Handel- och servicetemat tas upp utifrån mer generella aspekter.

Mer specifika frågor berörs i efterföljande underteman dagligvaruhandel, detaljhandel och volymhandel. Partihandel räknas inte som handel utan som lagerverksamhet och behandlas i avsnittet om verksamhetsområden.

Planeringsinriktning

Handel och service ska antingen integreras med annan bebyggelse, eller lokaliseras till stadsdelscentrum, landsbygdens kärnor eller i city och de befintliga handelsområdena Marieberg och Boglundsängen.

Ställningstaganden

  • Kommunen uppmuntrar till funktionsblandning av handel, service, bostäder och kontor.
  • Örebro kommun prioriterar att handeln utvecklas i tre områden i staden utifrån respektive områdes särskilda förutsättningar; i city samt i de två större handelsområdena Marieberg och Boglundsängen.
  • En utveckling av handel och service i city eftersträvas, liksom en mångfald i utbudet. Inriktningen är shopping, nöjen, service, kultur och upplevelser. Handeln i centrala Örebro ska koncentreras till citykärnan för att uppnå kommersiell täthet. Norrcitys och södercitys olika karaktärer bör utvecklas.
  • Etablering av kommersiell service bör ske i stadsdelscentrum, mindre tätorter och nära kollektivtrafik och gång- och cykelstråk.
  • Tillsammans och i dialog med fastighetsägare och näringsidkare ska kommunen verka för att skapa trivsamma publika platser i anslutning till handelsytor, och verka för att fastighetsägarna uppför handelsbyggnader och omgivande stadsmiljöer med hög arkitektonisk kvalitet.
  • Vid befintliga och nya handelsplatser är säkerhet och tillgängligheten med gång-, cykel- och kollektivtrafik mycket angelägen. Det innebär att oskyddade trafikanter ska kunna nå entrépunkter på ett trafiksäkert, tryggt, bekvämt, tillgängligt och attraktivt sätt.

Handeln är viktig för kommunens utveckling och attraktivitet. Den ger invånarna ett bra utbud av varor och tjänster som förstärker kommunens dragningskraft och innebär många arbetstillfällen. Handelsstrukturen påverkar samhället och kommunen på flera sätt, exempelvis genom trafikflöden och de behov som invånarna har för att deras vardagsliv ska fungera.

Örebro en stor dragningskraft på regional nivå. I takt med att befolkningen söker sig till de större städerna för att arbeta, studera, leva och ta del av städernas andra fördelar, går detaljhandeln igenom en geografisk strukturomvandling. Handeln växer kraftigt och koncentreras till den större staden, samtidigt som den minskar i mindre kringliggande orter och städer. I och med det skapas nya res- och handelsvanor när befolkningen från hela regionen vill ta del av den större stadens utbud.

Eftersom handeln påverkar kommunens planläggning, trafik och sociala aspekter, finns det särskilda skäl för kommunen att ha olika ställningstaganden för olika typer av handel. Ställningstagandena i detta kapitel med tillhörande underteman gäller olika typer av detaljhandel och alla slags köp och försäljning av varor och tjänster till allmänheten. Partihandel räknas inte som handel utan som lagerverksamhet, se avsnittet om verksamhetsområden.

En viktig faktor som påverkar den omfattande strukturomvandling som handeln är mitt inne i är den webbaserade handeln. Den digitala utvecklingen utmanar den fysiska handeln i såväl stadskärnor som handelsområden utanför centrum. Delar av det minskade handelsutbudet i stadskärnan ersätts med ett ökat utbud av service, från kaféer och restauranger till frisörer, skönhetssalonger och afterworkaktiviteter. I många städer står en stor andel av stadskärnans lokaler i gallerior och längs shoppinggator tomma. Även om stadskärnans handel och service stått sig förhållandevis starkt i Örebro jämfört med andra städer så märks strukturomvandlingen även här. Stadskärnans roll som vardagsrum, sociala och kulturella mötesplats samt arena för fest och evenemang behöver uppfinnas på nytt, i ett samarbete mellan kommunen, invånarna och det lokala näringslivet.

Med en ökande befolkning väntas också handeln att öka i Örebro. I city och befintliga handelsområden bedöms denna tillväxt ske genom effektivare utnyttjande av ytor. Fler handelsytor förväntas kunna inrymmas inom samma markområde som idag, bland annat kan nya affärslokaler och parkeringsytor få plats genom att bygga på höjden. Handelsområdenas livsmiljö och attraktivitet skulle på sikt kunna stärkas genom att komplettera med fler funktioner.

I Boglundsängen är trafiksituationen problematisk då den omfattande biltrafiken till och från området bland annat innebär långa köbildningar vid rusningstider, köer som riskerar att nå ända ned på motorvägen. Trafikverket har påtalat detta som ett allvarligt problem som behöver hanteras för att inte riskera att begränsa utvecklingsmöjligheterna i området. Detta inkluderar även den mark i Boglundsängen som redan är planlagd för handel. Trafikfrågan i Boglundsängen är komplex på grund av begränsade fysiska utrymmen för åtgärder, markägarförhållanden, ekonomiska förutsättningar och rådande färdmedelsfördelning. Nya åtgärder för att frigöra kapacitet för biltrafik riskerar att leda till fler bilar som skapar en liknande problemsituation. Fysiska åtgärder som gör det möjligt att röra sig på platsen på ett nytt sätt kan kompletteras med andra slags åtgärder som förbättrar situationen.

Kommunens ambitioner att skapa en mer funktionsblandad stad gäller även handel och service, som med fördel kan blandas med bostäder, kontor och vissa andra verksamheter. Genom att prioritera handel och service i stadsdelscentrum, längs stadsdelsstråk eller i landsbygdens kärnor kan planeringen bidra till att skapa trygga och trivsamma stadsdelar och orter med stråk med liv och rörelse dygnet runt. Därmed skapas även ett större kundunderlag för lokal handel och service, samtidigt som det bidrar till ett enklare vardagsliv och minskat resande.

Barn scannar varor.

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10–16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se