Meny

Förvaltningen för funktionshindrade – att jobba som socionom

Hos oss på Förvaltningen för funktionshindrade kan du som är socionom jobba som stödsamordnare, boendepedagog eller enhetschef. Som medarbetare hos oss ska du möjliggöra för servicemottagaren att leva ett självständigt och oberoende liv. Egenskaper vi söker är pålitlig, nyfiken, engagerad och social.

En socionom inom Förvaltningen för funktionshindrade om sitt jobb

Svartvitt porträtt på leende kvinna.

Agnes Christensson har jobbat som stödsamordnare i tre år.

Beskriv din arbetsdag?

– En arbetsdag som stödsamordnare kan innebära många olika arbetsuppgifter: vara stöd åt enhetschefen genom att kvalitetssäkra, omvärldsbevaka och strukturera verksamheten. Samverka med olika intressenter som försörjningsstöd, USÖ Beroendeenheten och rättspsykiatriska enheten. Samverkan tillsammans med servicemottagaren och för personens bästa. Målet är att kunna ge servicemottagaren återhämtning och samverkan med andra mot rehabilitering.

– Andra arbetsuppgifter är att schemaplanera och att vara med och planera dagliga insatser för servicemottagarna. En daglig insats kan vara att ge en person struktur i vardagen och vara ett stöd i vardagliga sysslor som personen inte klarar på egen hand.

Vilken utbildning har du för jobbet?

– Jag har en socionomexamen från Örebro universitet.

Vad är det bästa med jobbet?

– Att jag hela tiden träffar nya människor och får samverka med olika aktörer samt att det krävs fingertoppskänsla och kunskap för att göra bedömningar av servicemottagarens behov. Som stödsamordnare krävs exempelvis kunskap inom olika lagar som jag måste ta hänsyn till. Främst LSS/SoL som stödet till servicemottagarna primärt utgår från.

– Under mina tre år som stödsamordnare så har ingen dag varit den andra lik. Det är stor bredd i arbetsuppgifterna och jag ställs varje dag inför nya utmaningar. Bredden gör jobbet intressant och jag känner att jag hela tiden utvecklas.

Ditt uppdrag blir:
  • att kvalitetssäkra och utveckla socialpsykiatrins arbetsmetoder
  • att kvalitetssäkra journalföring och plan för genomförande
  • att samarbeta med interna och externa myndigheter och aktörer
  • att samverka internt med alla enheter inom socialpsykiatrin
  • att delta i olika forum, exempelvis: anhörigcentrum, intresseföreningar
  • att stötta enhetschefen vid verksamhetsutveckling samt implementera nya metoder.
Vi tror att du:
  • är socionom/beteendevetare
  • är kreativ och modig
  • är nyfiken och ambitiös
  • är flexibel och utvecklingsorienterad
  • tror på människans egna resurser och vilja till förändring
  • drivs av att hitta lösningar i samverkan med servicemottagare och andra aktörer
  • har förmåga att hitta rättssäkra lösningar
  • har ett helhetsperspektiv utifrån varje enskild individ.
Som nyanställd får du:
  • introduktion i rollen
  • en mentor som stöd i praktiska frågor
  • regelbundna möten med kollegor där aktuella ämnen hanteras och diskuteras
  • kollegialt stöd
  • hälsopaket med friskvårdbidrag, företagshälsovård och samtalsjour
  • möjlighet att omvandla semesterersättning till semesterdagar
  • möjlighet att påverka din arbetsdag.

Senast uppdaterad: 5 februari 2018

Publicerad: 31 januari 2018

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Örebro municipality in other languages

Close

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 7-17

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Vardagar kl.10-17

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se