Meny

Behov av tolk eller resa

Om du som god man har behov av att boka tolk eller i ditt uppdrag behöver resa till annan ort ska du dessförinnan kontakta Överförmyndarkansliet.

Tolk

När barnet är kallad till ett möte hos en myndighet och det finns behov av tolk är det den kallande myndigheten som ansvarar för att tolk finns närvarande. Om du däremot ska ha ett enskilt samtal med barnet och det finns tolkbehov ska du själv boka tolk. Initialt sett vänder du dig då till Överförmyndarkansliet som fattar ett tolkbeslut. Tolkbeslutet skickas via e-post till Tolk- och översättarservice och till dig. Tolkbeslutet avser ett specifikt barn och är giltigt så länge du är god man till barnet och barnet bor i Örebro kommun.

Vid bokning av tolk behöver du uppge:

  • Överförmyndarkansliets kundnummer.
  • Barnets beteckningsnummer.
  • Datum och klockslag för uppdraget.
  • Adress till mötesplatsen.
  • Språk.
  • Ditt namn, telefonnummer och e-postadress.
  • Övriga önskemål om sådana finns (exempelvis önskemål om specifik tolk, dialekt, tolk som inte kan användas p.g.a. jäv).

Resa

Om du i ditt uppdrag har behov att resa till annan ort för möte med Migrationsverket eller offentligt biträde ska du kontakta Överförmyndarkansliet i god tid innan resan samt skicka in handling som styrker syftet med resan, det kan exempelvis vara en kallelse från Migrationsverket. Överförmyndarhandläggarna tar därefter ställning till om resebeslut kan fattas. Möten med socialtjänsten på annan ort godtas som regel ej då det åligger socialtjänsten att följa upp hur det fungerar i barnets boende och sådant möte bör därför hållas i barnets boende.

Resebeslut skickas via e-post, dels till Resecity, dels till dig. Beslutet använder du sedan som underlag när du bokar din tågresa via Resecity. Observera att resan endast gäller dig som god man och inte barnet. Barnets tågresa bekostas av Migrationsverket och bokas antingen av dig eller boendet.

Milersättning godtas som regel inte.

Senast uppdaterad: 20 september 2017

Publicerad: 25 augusti 2016

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Örebro municipality in other languages

Close

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 7-17

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Vardagar kl.10-17

E-post till servicecenter

servicecenter@orebro.se