Meny

Om uppdraget - frågor och svar

Som god man, förvaltare eller förmyndare kan du ha många frågor. Här har vi samlat vanliga frågor och svar.

Stöd i ditt uppdrag

Överförmyndarkansliets skyldigheter om information handlar om uppdragets bestämmelser, upplysningar om lagstiftningen och hur den kan användas. Det är alltid du som fattar beslut i ditt uppdrag.

Behöver du stöd i ditt uppdrag kan du vända dig till Örebro frivilliga samhällsarbetare. Mer information, kunskapsbank och möjlighet att få kontakt med andra gode män och förvaltare finns också via Riksförbundet frivilliga samhällsarbetares webbplats.

Sekretess

Du har ingen tystnadsplikt som ställföreträdare. Det beror på att du kan behöva dela information med olika myndigheter för att utföra uppdraget.

Men eftersom du alltid ska agera för huvudmannens bästa är det viktigt att du är försiktig med känsliga personuppgifter. Vårdslöshet kan leda till att du blir entledigad.

Hur många uppdrag får man ha?

Det finns inga uttalade riktlinjer för hur många uppdrag du får ha. Vi gör en individuell bedömning då det finns ett flertal faktorer som påverkar vad som är lämpligt. Bland annat att:

  • en del uppdrag kräver lite tid medan andra uppdrag är väldigt tidskrävande
  • en del ställföreträdare har mer rutin från tidigare uppdrag än andra
  • en del uppdrag sträcker sig över en kortare tidsperiod.

God man och förvaltare i relation till andra aktörer

Informationsmaterial från Riksförbundet frivilliga samhällsarbetare.

Checklista för start på uppdraget

Här följer några tips på vad du ska göra när du börjar ditt uppdrag som ställföreträdare:

  • Meddela alla berörda, till exempel hyresvärd; försäkringskassan och banken, att du är huvudmannens ställföreträdare. Förklara ditt uppdrag och ge dem dina kontaktuppgifter. Registerutdraget du får från Överförmyndarkansliet styrker att du är utsedd som ställföreträdare.
  • Fattar huvudmannen rationella beslut kommer ni överens om posthanteringen. Om huvudmannen inte kan fatta rationella beslut kan du anmäla din adress till Folkbokföringen som "särskild postadress" för huvudmannen. All officiell post kommer då direkt till dig.
  • Kontakta anhöriga, vårdinrättningar och tidigare ställföreträdare (om sådan finns) för att få nödvändig information samt informera dem om ditt uppdrag.
  • Kontrollera om huvudmannen har skulder hos banker, kreditinstitut eller inkassobolag. Försök i första hand ordna avbetalningsplaner. Om din huvudman har skulder som hen inte kan betala kontaktar du kommunens budget- och skuldrådgivning eller kronofogden för att ansöka om skuldsanering.

Fler tips

Mer ingående tips på vad du kan göra i början av ditt uppdrag hittar du på Riksförbundet frivilliga samhällsarbetares hemsida. De har:

Frågor och svar

Behov av uttagskort, internetbank eller telefonbank

- Ta kontakt med aktuell bank.

Behov finns att byta bank åt huvudman

- Det kräver huvudmannens samtycke.

Behov av att ta ut pengar från ett spärrat konto

-Ansök om uttagstillstånd god man/förvaltare.

-Ansök om utagstillstånd för omyndiga.

Vad gör jag om jag upptäcker att huvudmannen har skulder?

- Tipsa om budget och skuldrådgivningen.

Att vara god man om man är arbetslös eller har sjukersättning

- Tag kontakt med försäkringskassan eller arbetsförmedlingen.

Huvudmannen avlider

- Mejla till handläggaren i ärendet och informera om att huvudmannen är avliden. Det går också bra att lämna meddelande via Servicecenter.

Sälja huvudmannens egendom

- Tag kontakt med handläggare på Överfömyndarkansliet.

Senast uppdaterad: 3 mars 2017

Publicerad: 28 april 2016

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Örebro municipality in other languages

Close

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 7-17

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Vardagar kl.10-17

E-post till servicecenter

servicecenter@orebro.se